Sebagai pengguna yang bijak, kita perlu tahu bila masanya kita perlu menyuarakan pendapat. Ini adalah untuk memastikan kepentingan pengguna mendapat pertimbangan yang sewajarnya dalam penggubalan dasar kerajaan dan tindakan yang cepat serta saksama daripada pentadbiran pengadilan.
SALURAN ADUAN YANG BOLEH DITUJU OLEH PENGGUNA UNTUK MEMBUAT ADUAN
Sistem E-Aduan membolehkan pengguna membuat aduan kepada KPDNKK berkaitan sebarang aktiviti perniagaan yang tidak beretika.
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia menyediakan alternatif kepada pengguna untuk memfailkan sebarang ganti rugi dan pampasan terhadap peniaga secara on-line.
PUSAT KHIDMAT ADUAN PENGGUNA NASIONAL(NCCC).
Pusat aduan setempat bagi membantu para pengguna menyelesaikan masalah dan aduan. Ianya turut bertindak sebagai pengatara mempertemukan pengguna dan peniaga untuk menyelesaikan pertikaian.
PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA(PPIM)
Sistem aduan pengguna yang dibangunkan oleh pihak PPIM untuk memberikan saluran alternatif dalam menerima aduan daripada golongan pengguna di Malaysia.
Tuesday, June 1, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment