Tutorial Blink2 PERSATUAN PENGGUNA SERINDU: HAK UNTUK MENDAPAT PENDIDIKAN KEPENGGUNAAN

Tuesday, June 1, 2010

HAK UNTUK MENDAPAT PENDIDIKAN KEPENGGUNAAN


Pengguna berhak mendapatkan pendidikan penguna yang mencukupi dan berterusan. Hal ini adalah kerana sistem pendidikan lazimnya tidak memberi perhatian yang sewajarnya kepada pendidikan pengguna. Falsafah pendidikan pengguna masa kini lebih cenderung melatih pelajar menjadi pekerja atau majikan yang berkesan dan kurang melatih bagaimana hendak menjadi pengguna yang bijak.
Kesedran masyarakat terhadap Pendidikan Pengguna pada masa kini ditahap yang amat kritikal dan membimbangkan. Pendidikan pengguna pada masa kini tidak lagi dianggap sebagai wadah utama kehidupan.
Hari Pengguna Kebangsaan yang sering disambut pada 26 Julai setiap tahun, seharusnya menjadi platform untuk meningkatkan lagi jati diri pengguna. tarikh tersebut diambil bersempena dengan pembentangan Akta Perlindungan Pengguna.
Konsep Kepenggunaan bukan hanya berada dalam 8 hak asas penggun sahaja. S.M Idris, Presiden Pengguna Pulau Pinang (CAP) menyatak konsep kepenggunaan melangkaui 8 hak pengguna iaitu termasuklah budaya pengguna, gaya hidup, kebendaan dab sebagainya. Di dalam buku Panduan Pengguna keluaran Kementerian Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna(KPDNHEP) menjelaskan secara terperinci berkenaan dengan 8 hak ini. Seharusnya buku tersebut ada bagi setiap individu di Malaysia dari semua peringkat umur dalam masyarakat.
Masyarakat seharusnya sedar betapa pentingnya Pendidikan Pengguna agar kita menjadi pengguna yang bijak. Pendidikan Pengguna bukanlah satu pendidikan yang ada penamatnya, tetapi ianya adalah satu pelajaran yang wajib dipelajari sehingga bila-bila selagi kita bergelar PENGGUNA. Slogan " Pengguna Bijak Faedahnya Banyak" bukan hanya dijadikan slogan tetapi hendaklah diimplementasikan dalam kehidupan kita sehari-harian. fikir-fikirkan dan selamat beramal....

No comments:

Post a Comment